„Chippie“ stále ve službě

21.6.2019

Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.
Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.
Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.
Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.
Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.
Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.
Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.
Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.
Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.
Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.
Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.
Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.
Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.
Letoun DHC-1 CHIPMUNK stále slouží v portugalském letectvu.

Flying Revue 4/2019       Prototyp DHC-1 Chipmunk možná vzlétl už v roce 1946, ale ve své modernizované podobě slouží „Chippie“ u portugalského letectva pro prvotní seznámení adeptů létání a počáteční výcvikové lety stále skvěle. A za provozních nákladů, kterým se jeho mladší konkurenti nemohou rovnat.

Již po řadu let čelí vojenská letectva Evropy výzvě, jak se vyrovnat se zmenšujícími se vojenskými rozpočty, stále častějšími zahraničními misemi, neustálými odchody zkušeného a vysoce kvalifikovaného personálu a také s vlažným veřejným míněním, které komplikuje nábor nového leteckého i pozemního personálu. To vše vytváří tlak na to, aby letectva pracovala se svými omezenými zdroji pokud možno velmi ekonomicky.

Za těchto podmínek získává na důležitosti dobře promyšlený a včasný screening nových adeptů, především těch na posty pilotů bojových strojů. Díky němu je možné jak předejít zbytečným výcvikovým nákladům, tak včas přeorientovat část nováčků ve výcviku k novým a pro ně vhodnějším pozicím a úkolům.

Flying Revue 4/2019

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 60-65 ve Flying Revue č. 4/2019.

Časopis vychází 27. června 2019. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu.
» (Jak se stát členem Klubu FR)

Dlouhá éra služby portugalských Chipmunků začala v roce 1951 dodáním prvních strojů z celkového konečného počtu 76 kusů, které v průběhu let obdržela tehdejší vojenská letecká škola v Sintře. Tyto Chipmunky nahradily olétané a zastaralé Tiger Mothy, jež v Portugalsku sloužily od roku 1934. Ještě v roce 1986, kdy Chipmunk slavil 40 let od svého vzniku, jich v řadách reformované 101. výcvikové perutě sloužilo 37 kusů.

Ale čas se nedal zastavit a řady Chipmunků stále řídly, především kvůli olétání draků a technickým problémům s motory Gipsy. V říjnu 1987 padlo rozhodnutí zakoupit pro výcvikové účely 18 strojů Aérospatiale TB-30 Epsilon a postupně jimi nahradit stárnoucí Chipmunky. V roce 1989 byla 101. výcviková peruť kompletně přezbrojena novými francouzskými stroji.

Ve stejném roce bylo sedm kusů DHC-1 přeřazeno k letecké akademii (Academia da Força Aérea – AFA) působící také v Sintře, kde hrály zprvu pouze roli vlečných pro kluzáky ASK-21. Strukturální a provozní změny, kterými prošlo portugalské letectvo v roce 1997, však vedly k rozhodnutí využít těchto sedm rekonstruovaných a modernizovaných Chipmunků i k jiným účelům. 

Text: Stefan Degraef
Foto: E. Borremans 

  Zoom gallery

tgeujif_640x452.jpg640_zahlavi_fcb_fr_4_2019-min.jpg

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2019 > Flying Revue 4/2019 > „Chippie“ stále ve službě
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 


FireGold:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 06.05.1937 se stalo...
06.05.1937
Tragickou havárií dopravní vzducholodi Zeppelin LZ-129 Hindenburg v americkém Lakehurstu v podstatě končí éra velkých dopravních vzducholodí. Na obrázku Hindenburg nad New Yorkem ve šťastnějších dnech.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »