„Dvaašedesátky s trikolorou“ Iljušin Il-62 / 62M u ČSA a vládní letky

20.1.2024

V první polovině šedesátých let minulého století tehdejší Československé aerolinie stály před podstatným rozhodnutím, jaký vhodný typ letounu s proudovými motory pořídit pro dálkové linky.

il-62_01.jpg

Ve světě byl tento typ linek provozován především typy Boeing 707 a Douglas DC-8. U těchto strojů byla velice silná „ideologická překážka“, protože objednat nové letouny ze Spojených států by zřejmě tehdejší komunistická vláda jen tak neschválila. Co tedy dělat? V roce 1968 přišel konec pronájmu letounu Bristol Britannia, který byl koncem uvedeného roku vrácen jeho majiteli, tedy letecké společnosti Cubana. Problém, co dále s dálkovými linkami, se však musel začít řešit už mnohem dříve. ČSA pochopitelně nechtěly přicházet o cestující, konkurence na linkách sílila a obstarožními letadly by se vydal například přes Atlantik málokdo.

il-62_04.jpg

banner_zahlavi_fcb_fr_special_d_pruvodce_2_2023.jpg

il-62_06.jpg

Mezi vhodnými kandidáty se vcelku logicky objevil i britský Vickers VC-10. Na svoji dobu velice moderní čtyřmotorový dopravní letoun určený pro dálkové linky. Bohužel, jeho cena byla velmi vysoká, což také bylo značnou překážkou pro zakoupení alespoň dvou letounů. Současně se ale samozřejmě uvažovalo i o Iljušinu Il-62 ze Sovětského svazu. Jenže ani v tomto případě to nebylo zcela jednoduché. I když první letouny tohoto typu již několik let létaly, jejich výkony ani přístrojové vybavení nebyly na dostatečné úrovni. Proto došlo k oslovení britské společnosti Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd. a začala velmi dlouhá a komplikovaná jednání o možném dodání jejich letounů VC-10 pro ČSA. A co víc, kromě předem zaslané kompletní dokumentace k letounu výrobce zajistil i předvedení jednoho stroje VC-10 v Praze. Mimo zahraniční posádky byl za řízením letounu i pilot ČSA Jiří Bláha. Nákup dvojice anglických strojů byl doslova na spadnutí, ostatně i kapitán ČSA Ondrej Kostík dle vzpomínek pamětníků doslova běhal po letišti a oznamoval, jak je nákup anglických letadel hotovou věcí. Ovšem další vývoj událostí byl zcela jiný.

 

Text: Lubor Obednrauf

Foto: archiv autora, pokud není uvedeno jinak

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 66-69 ve Flying Revue č. 1/2024. Na stáncích je časopis ke koupi od 4. ledna 2024. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Aktuální FR + archiv > Flying Revue 1/2024 > „Dvaašedesátky s trikolorou“ Iljušin Il-62 / 62M u ČSA a vládní letky
Loading...

Flying Revue 1/2024

Loading...

Flying Revue 1/2024

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 


FireGold:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 02.05.1952 se stalo...
02.05.1952
Společnost BOAC zavedla na svou linku spojující Londýn s Johannesburgem (JAR) proudový dopravní letoun de Havilland DH.108 Comet. Tato linka se tak stala prvním pravidelným leteckým spojem provozovaným proudovým dopravním letadlem.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »