13.3.2020
Po delší době jsme dostali do naší redakce opět aktivní článek o praktickém létání v aeroklubu Rakovník, kde již několik let provozují UL letadlo Skyleader 400.
Článek rádi zveřejňujeme tak, jak jsme jej obdrželi a současně budeme rádi, když nám napíšete i vy o vašich praktických zkušenostech i s jinými létajícími aparáty.
Víceúčelový letoun SKYLEADER 400, v provedení vlečná, působí ve službách rakovnického aeroklubu již šestým rokem. Za tu dobu odvedl pro aeroklub opravdu velký kus práce a za nás si myslíme, že si zaslouží trochu té pochvaly.
Skyleader 400
Pro jeho vynikající letové vlastnosti (v leteckém slangu je přirovnáván k Blaníku, což je legenda mezi kluzáky) je využíván zejména při výcviku nových UL pilotů. Pro žáky-piloty je vhodný pro jeho „hodné chování“, kdy se u tohoto letounu neprojevují žádné záludnosti a jeho chování je zcela předvídatelné a pilotáž přináší radost z létání a pomáhá vychovávat v žácích ty správné návyky pro jejich další leteckou kariéru.
I když je zástupcem kategorie ULL, svým vybavením odpovídá spíše klasickému, dobře vybavenému letadlu. To nám umožňuje s ním podnikat lety například i na řízená letiště s tím, že přechod pilotů vychovaných na tomto stroji, je pro vyšší kategorie pilotních průkazů, jednodušší.
Skyleader 400 s Blaníkem
Jak bylo již napsáno výše, letadlo má široké možnosti využití. Vedle provádění výcviku je využíváno UL piloty k nejrůznějším typům letů, a to od kondičních letištních okruhů až po delší navigační lety nebo výlety po krásách České republiky. Vedle toho je letadlo schopné v plné míře bezproblémově vlekat větroně, a to jak výkonnostní jednosedadlové, tak ale i dvoumístné pro provádění základního plachtařského výcviku.
Vlečná
V roce 2019 se naše “čtyřstovka” s imatrikulací OK-TUU 06, také nemalou měrou zasloužila o rozšíření našeho instruktorského sboru UL v Rakovníku o 2 nové instruktory. V rámci instruktorské osnovy odlétána rovněž i podstatnou část výukových úloh na soustředění ve Vrchlabí.
O praktickém využití našeho létajícího aparátu nejlépe vypoví následující přehled odlétaných hodin, včetně počtu nově vycvičených pilotů.
Rok 2017 74 hodin
Rok 2018
124 hodin, 4 aktivní žáci, 2 noví piloti
Rok
2019 282 hodin, 10 aktivních žáků, 4 noví
piloti
Rok 2020 8 nových žáků v teoretické
přípravě, 5 rozlétaných žáků
Výcvik pilotů
Samozřejmostí, při tomto velkém náletu, je také zvýšená potřeba na provádění pravidelné technické údržby, která je daná výrobcem letadla a musí být ze strany aeroklubu plně respektována a dodržována. Udržování letadla ve 100% stavu je požadavek daný již tím, že se jedná o leteckou techniku, kde se takový stav předpokládá. Preventivní prohlídky se pak odvděčují plnou spolehlivostí a radostí z létání beze strachu ze selhání techniky.
Autor textu : Libor Vildman – odbor UL sekce AK Rakovnik
Fotografie - AK Rakovník
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »